Нещо като читателски дневник. За лична употреба в моментите на откарфичване. Казвам се Камелия и живея с литературата. Тук споделям свои мисли за книги, които са ми харесали по някакъв начин.
петък, 21 август 2020 г.
"Където пеят раците" погребваме травмите на миналото
Историята е нетипична, не се вписва в руслото на повечето популярни четива и
вероятно с това привлича вниманието, направило я "най-купуваната книга в Амазон"
и едно от най-предпочитаните четива в Goodreads. „Където пеят раците” на Дилия
Оуенс (издателство "Лабиринт", преводач Лидия Шведова) е роман за самотата като
звено между физическото страдание от изолацията и духовното извисяване от
приближаването до природата. Героите на тази история са нетипични – т.нар. „бели
боклуци”, населяващи мочурището на Северна Каролина. Наративният похват в
началото малко напомня на разказването на Кора от „Подземната железница” на
Колсън Уайтхед, но това по-скоро се дължи на факта, че и двете героини са
изолирани деца от непривилигеровани семейства, които трябва да се научат да
оцеляват сами. Книгата на Оуенс всъщност съчетава елементи на билдунгсроман,
детективска история с мистериозно убийство в малко градче, семейна драма и
любовна история, като всичко това е „гарнирано” с информация за животински и
растителни видове от мочурището. Романът има две паралелни сюжетни линии, едната
от които е с ретроспекция от около 15 години – между 1968 и 1952, като в първата
се води разследване за предполагаемото убийство на Чейс Андрюс – футболен
защитник и един от най-харесваните и фаворизирани членове на общността, а
втората проследява живота на шестгодишната Кая, която е изоставена от
семейството си и е принудена да оцелява сама в мочурището. Световете, които тези
двама герои обитават, привидно нямат нищо общо, но всъщност са по-свързани,
отколкото можем да предположим. Отношението на цялата общност от градчето към
Кая е презрително и пренебрежително, което я кара да потърси защита в царството
на животните, растенията и блатата. Интересна е представата за семейство, която
момиченцето си изгражда. Кая вярва, че никой животински вид не изоставя малките
си и затова постоянно очаква нейната собствена майка да се завърне. В
последствие обаче фокусът е изместен към непълноценната роля на бащата и на нас
като читатели ни става ясно, че хората не просто са по-лоши родители от
животните - те съзнателно (Мама и Татко) или несъзнателно (семейство Андрюс)
унищожават и деформират децата си, правейки ги еднакво непълноценни по различен
начин. Третото семейство, на което е отредено място в романа, това на Тейт, също
е белязано от разруха, която кара младия човек да компенсира липсите там с
успехи в професията. Кая просто бива изолирана от всички и се превръща в
гранично същество – човек, който предпочита да живее сред птиците и насекомите,
да ги изучава и дори да си говори с тях. Въпреки това обаче тя копнее за
човешката близост, която й е отказана. Трогателно е как момиченцето успява да се
превърне в зряла жена, как се научава да чете и пише и как успява да постигне
успех, на какъвто са способни малцина, само със силата на волята си. Инстинктът
й за самосъхранение се изостря и тя черпи сили от него - феномен, който може да
се случи в дивата природа. Чейс от друга страна е антипод на Кая – той има
всички условия да бъде успешен, но се задоволява с минималното и ако се вгледаме
в битието му, парадоксалното е, че той води по-скотско съществуване от нея, но е
всеобщ любимец. Завършен нарцисист, той е готов на всичко, за да манипулира
околните в името на реализирането на собствените си егоистични желания. Чейс е
сравнен с жабите, които дебнат из храстите алфа-мъжкаря и когато той е привлякъл
достатъчно женски, повече отколкото може едновременно да оплоди, те изскачат и
ги осеменяват, без да са положили никакви усилия да бъдат избрани заради някакви
свои достойнства. Но паралелът със света на фауната не свършва тук. Кая често си
мисли за светулките и богомолките, които заблуждават мъжкия, привличат го с
възможност за оплождане и през това време го изяждат. Израснала в семейство с
вечно пиян и агрсивен баща, Кая оценява начина, по който насекомите се справят с
осеменителите си и си дава сметка, че хората често се самозабравят в илюзиите
си, че са господари на света. Светът на Кая е лично неин и това го прави
уникален. Никой не може са й го отнеме, защото единствено тя е способна да го
изживява пълноценно. Неслучайно най-здрави отношения тя поддържа именно с Тейт -
те се основават предимно върху общата им любов и привързаност към флората и
фауната на мочурището. Книгата още на първата страница обяснява детайлно
разликата между мочурище и тресавище, и точно тази разлика е промяната в живота
на Кая, която се случва благодарение на Тейт. „Където пеят раците” е метафора на
социалната изолация, но и на преоткриването на живота. Въпросите за човешкия и
природния закон са повдигнати заедно с опита за преодоляване на закоравели
стереотипи в малко градче в средата на 20.век. Историята е увлекателна, но и
натоварваща, има много насилие, страданието и болката натежават и на читателя на
моменти. За сметка на това мистериозното убийство е разкрито само пред
търпеливите читатели, които ще достигнат до последната страница. Дали ще го
запомнят, или ще го изтласкат някъде дълбоко в ума си (фразата „където пеят
раците” означава нещо като „в дън гората” , или както е обяснено - далеч,
дълбоко в гората, скрит от всички) зависи от това доколко ще позволят на текста
да ги завладее. Този роман не може да бъде наречен шедьовър, но според мен си
заслужава четенето, най-малкото заради устойчивата главна героиня и нейната
вечна борба за живот.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар