Some are born great, some achieve greatness, and some have greatness thrust upon'em
Twelfth Night, William Shakespeare
От
всички
форми
и
състояния
на
лудостта
манията
за
величие
сякаш
е
най-разпространена.
Тя
нерядко
се
среща
и
у
хора,
привидно
нормални,
които
обаче
са
готови
на
всичко,
за
да
бъдат
смятани
за
велики.
Това
разбира
се
е
въпрос,
с
който
трябва
да
се
занимават
психолозите,
но
още
от
Платоново
време
лудостта
(безумието)
е
философски
обвързана
с
литературата
(поезията),
така
че
тази
тяхна
връзка
често
ни
бива
припомняна
по
един
или
друг
начин
в
художествената
словесност.
Лудостта
и
гениалността
вероятно
са
свързани,
но
в
творбата,
озаглавена
"Нерон,
кървавият
поет"
безумието
е
комбинирано
с
отчайваща
бездарност
и
резултатите
от
това
обединение
са
страховити.
То
води
не
само
до
абсолютното
пропадане
на
един
човек,
но
и
до
края
на
цяла
една
династия.
Защо
обаче
писател
с
наклонности
към
модернизма
като
Дежьо
Костолани
се
е
заел
да
интерпретира
именно
тази
история
на
личностна
деградация?
Вероятно
защото
тя
сама
по
себе
си
е
велика,
успяла
да
достигне
чак
до
нас
с
трагичния
си
развой,
а
и
сюжетът
й
напомня
антична
трагедия.
Представата
на
древните
гърци
за
същността
на
твореца
търпи
сериозно
преобръщане,
когато
за
творец
се
е
самообявил
римският
император.
Абсурдността
на
цялата
ситуация
е
изразена
от
учителя
му,
Сенека,
който
също
е
жертва
на
императорската
мания
за
величие:
"Нерон не се е родил нито за артист, нито за политик, защото в изкуството бе жесток като политик, а в политиката - чувствителен като артист. Лош писател и лош политик, помисли си той." (238)
Нерон
е
трагически
обречен
да
седне
на
трон,
който
не
му
се
полага.
Той
е
жертва
на
чужди
амбиции,
но
потисканото
у
него
започва
да
се
отприщва
със
страшна
сила,
когато
получава
власт.
Той
не
е
роден
велик,
нито
постига
величие
- то
му
е
стоварено
(ако перифразирам
цитата
на
Шекспир)
и
до
голяма
степен
постъпката
на
Агрипина (която
му
дава
трона
с
цената
на
убийство
и
измама)
определя
и
по-нататъшния развой
на
събитията
в
духа
на
гръцка
трагедия.
Колкото
и
бездарен
актьор
да
е,
Нерон
получава
главна
роля
в
трагедията
не
само
на
своя
живот,
но
и
в
живота
на
цялата
империя.
Хорът,
който
приглася
на
действията
му
в
началото,
е
съставен
от
платени
клакьори,
дирижирани
първо
от
майка
му,
а
след
това
от
хитрата
Попея,
която
иска
да
стане
императрица.
Лудостта
е
подхранвана
не
единствено
от
самозаблудата
– “блюдолизците” (както
са
наричани
от
автора)
изграждат
цял
паралелен
свят,
в
който
времето
и
съзнанието
са
определяни
от
императора.
Това
ясно
е
показано
в
глава
XIX "Божественият артист",
в
която
огромна
група
хора
разигава
представление
часове
наред,
за
да
може
императорът
да
повярва
в
божествения
си
талант.
За
модернистите
обаче
божествен
е
единствено
разумът,
който
при
Нерон
е
силно
помрачен.
Трагическата
ирония
произтича
от
това
разминаване.
От
друга
страна,
тълпата
няма
нищо
против
да
се
възхищава
пред
новите
превъплъщения
на
поета
Нерон
(или
новите
дрехи
на
краля),
щом
е
възнаградена
за
това.
Още
една
заблуда
пред
мнимия
талант: тълпата не
обича
никого
вечно,
а
истински
стойностното
изкуство
не
е
за
пред
сбирщина
от
хора.
Творецът,
който
живее
за
изкуството
си,
твори
в
изолация.
Романът
не
случайно
получава
похвала
от
Томас
Ман,
който
дори
пише
предговора
към
немското
издание
(1922 г).
Писателят
модернист
е
открил
достойнствата
в
дебютния
роман
на
Костолани
като
поле
на
философски
търсения
за
мястото
на
твореца
на
фона
на
една
разрастваща
се
чудовищност,
която
ще
заличи
гниещата
отвътре
Юлиево-Клавдиева
династия.
Като
последна
нейна
издънка
Нерон
е
обречен
да
изкупи
безбройните
грехове
на
своите
предшественици
и
тази
трагическа
обреченост,
отприщена
от
лудостта,
е
представена
със
замах
и
психологизъм
от
Костолани.
Терзанията
на
самия
Нерон
са
маркирани
от
разказвача,
който
ни
информира
за
кошмарите
и
паническите
му
пристъпи.
Императорът
обаче
дава
воля
на
душевния
си
дискомфорт
като
първоначално
се
стреми
към
имитация
на
великите
поети,
а
в
последствие
решава
да
ги
ликвидира,
след
като
вижда,
че
няма
как
да
ги
достигне
по
друг
начин.
Убийството
и
властта
над
чуждия
живот
опияняват
като
наркотик,
но
не
могат
да
донесат
талант
на
бездарния.
Лудостта,
умопомрачението
или
болестта
често
присъстват
в
романите
на
Модернизма,
а
страданието
(в
съгласие
с
ницшеанските
идеи)
е
възприемано
като
път
към
личностно
усъвършенстване.
Това
модернистко
виждане
кореспондира
с
философията
на
античността,
отгласи
от
която
откриваме
в
разсъжденията
на
Сенека.
Нерон
обаче
противоречи
сам
на
себе
си
в
своите
изказвания
за
страданието.
Неговите
шизоидни
мисли
от
една
страна
го
тласкат
към
желанието
да
трансформира
страданието
в
творческа
сила:
"Но аз не искам да съм щастлив, разбираш ли? Когато съм щастлив, съм нещастен... (131),
но
от
друга
страна
малодушието
му
надделява,
защото
дълбоко
в
себе
си
той
знае,
че
не
е
способен
да
надмогне
болката,
така
както
е
неспособен
да
бъде
поет.
Нерон
е
трагически
образ
в
модерен
роман,
въплъщаващ
разложението,
деградацията,
падението
на
един
млад
и
образован
император,
решил
със
сила
да
превзема
територия,
неподлежаща
на
завладяване
с
оръжие
- изкуството.
Няма коментари:
Публикуване на коментар